Komisja nakłada tymczasowe cła wyrównawcze na przywóz elektrycznych pojazdów akumulatorowych z Chin

05 lipca 2024

4 lipca, dziewięć miesięcy po wszczęciu z urzędu dochodzenia antysubsydyjnego, Komisja Europejska nałożyła tymczasowe cła wyrównawcze na przywóz pojazdów elektrycznych o napędzie akumulatorowym z Chin. W wyniku dochodzenia Komisja stwierdziła, że łańcuchy wartości w zakresie produkcji pojazdów elektrycznych o napędzie akumulatorowym (BEV) w Chinach korzystają z nieuczciwego subsydiowania, co stwarza zagrożenie wystąpieniem szkody gospodarczej dla unijnych producentów BEV. W toku dochodzenia zbadano również prawdopodobne konsekwencje i wpływ tych środków na importerów, użytkowników i konsumentów BEV.

W ostatnich tygodniach zintensyfikowano konsultacje z rządem Chin po wymianie opinii między wiceprzewodniczącym wykonawczym Valdisem Dombrovskisem a chińskim ministrem handlu Wangiem Wentao. Na szczeblu technicznym kontynuowano rozmowy z myślą o wypracowaniu rozwiązania zgodnego z zasadami WTO, które w odpowiedni sposób rozwieje obawy zgłaszane przez Unię Europejską. Wynegocjowany wynik musi skutecznie przeciwdziałać stwierdzonym szkodliwym formom subsydiowania.

Indywidualne cła mające zastosowanie do trzech chińskich producentów objętych próbą są następujące:

  • BYD: 17,4 %;
  • Geely: 19,9 %;
  • SAIC: 37,6 %.

Inni producenci BEV w Chinach, którzy współpracowali w dochodzeniu, ale nie zostali objęci próbą, podlegają średniej ważonej stawce celnej wynoszącej 20,8 %. Cło dotyczące pozostałych przedsiębiorstw niewspółpracujących wynosi 37,6 %.

W porównaniu ze stawkami ujawnionymi w ramach wcześniejszego informowania 12 czerwca 2024 r. cła tymczasowe nieznacznie skorygowano w dół na podstawie uwag dotyczących dokładności obliczeń przedstawionych przez zainteresowane strony. Wszystkie szczegółowe ustalenia wynikające z dochodzenia znajdują odzwierciedlenie w rozporządzeniu wykonawczym, które jest obecnie publikowane w Dzienniku Urzędowym.

Cła tymczasowe będą miały zastosowanie od dnia 5 lipca 2024 r. przez maksymalny okres czterech miesięcy. W tym terminie państwa członkowskich UE muszą podjąć w drodze głosowania końcową decyzję w sprawie ceł ostatecznych. Po przyjęciu tej decyzji cła staną się ostateczne na okres pięciu lat.

Procedura i dalsze kroki

4 października 2023 r. Komisja formalnie wszczęła z urzędu dochodzenie antysubsydyjne dotyczące pochodzącego z Chin przywozu pojazdów elektrycznych o napędzie akumulatorowym przeznaczonych dla pasażerów. Takie dochodzenie musi zostać zakończone w ciągu maksymalnie 13 miesięcy od jego wszczęcia. Środki ostateczne muszą zostać wprowadzone nie później niż 4 miesiące po nałożeniu ceł tymczasowych. Tymczasowe cła wyrównawcze są wprowadzone jako zabezpieczenie (w formie określonej przez organy celne w każdym państwie członkowskim) oraz mogą zostać pobrane, w pewnych okolicznościach, jedynie po podjęciu decyzji o nałożeniu ceł ostatecznych.

Zgodnie ze zwykłą procedurą ochrony handlu państwa członkowskie będą głosować nad środkami tymczasowymi w drodze procedury pisemnej i zwykłą większością głosów, nie później niż 14 dni po opublikowaniu przepisów o środkach tymczasowych w Dzienniku Urzędowym. Głosowanie to zostanie przeprowadzone zgodnie z tzw. procedurą doradczą w ramach procedury komitetowej (brak mocy wiążącej).

Zainteresowane strony mają również możliwość złożenia wniosku o posiedzenie wyjaśniające ze służbami Komisji w terminie 5 dni od wejścia w życie środków tymczasowych oraz przedstawienia uwag w terminie 15 dni od wejścia w życie tych środków. Następnie, po uwzględnieniu uwag zainteresowanych stron, Komisja ujawni swój wniosek w sprawie środków ostatecznych, w stosownym przypadku, i zapewni zainteresowanym stronom odpowiedni czas (10 dni) na przedstawienie uwag.

Następnie Komisja przedstawi ostateczne ustalenie państwom członkowskim, które zagłosują zgodnie z procedurą sprawdzającą w ramach procedury komitetowej (wniosek Komisji jest przyjęty, chyba że sprzeciwi się temu kwalifikowana większość). Głosowanie to będzie miało moc wiążącą. Wszelkie ewentualne środki będą obowiązywać przez 5 lat, z możliwością przedłużenia na uzasadniony wniosek i po przeprowadzeniu przeglądu.

Po otrzymaniu uzasadnionego wniosku jeden producent BEV w Chinach – Tesla – może zostać objęty indywidualnie obliczoną stawką celną na etapie ostatecznym. Każde inne przedsiębiorstwo produkujące w Chinach, które nie zostało wybrane do ostatecznej próby i które chce, by jego konkretna sytuacja została objęta dochodzeniem, może wystąpić o przeprowadzenie przyspieszonego przeglądu, zgodnie z podstawowym rozporządzeniem antysubsydyjnym, tuż po wprowadzeniu ostatecznych środków. Termin zakończenia takiego przeglądu to 9 miesięcy od dnia złożenia wniosku.

Przebieg procedury

Przewodnicząca Komisji Europejskiej Ursula von der Leyen ogłosiła informację o dochodzeniu 13 września 2023 r. podczas orędzia o stanie Unii Europejskiej. Decyzja ta opierała się na rosnących, udokumentowanych obawach dotyczących niedawnego i szybkiego wzrostu wywozu tanich pojazdów elektrycznych z Chin do UE. Komisja stosuje rygorystyczne procedury prawne zgodne z zasadami UE i WTO, umożliwiając wszystkim zainteresowanym stronom, w tym rządowi chińskiemu i przedsiębiorstwom/eksporterom przedstawienie uwag, dowodów i argumentów.

Źródło: Komisja Europejska

 

Zostaw odpowiedź

Your email address will not be published. Required fields are marked *