Jak zdefiniować niemierzalne lub niefinansowe KPI jako kluczowe narzędzie do oceny informacji wybiegających w przyszłość

24 marca 2022

Alex Movchan i Magdalena Wolska

Nowoczesny audyt wewnętrzny nie tylko nie jest jest już retrospektywnym narzędziem do pomiaru słabości, ale wyewoluował w zaufanego doradcę Zarządu i Akcjonariuszy. Uwaga zarówno wewnętrznych decydentów, jak i interesariuszy zewnętrznych, takich jak potencjalni akcjonariusze, jest zawsze bardziej skupiona na czynnikach wpływających na przyszłe wyniki organizacji niż na wydarzenia z przeszłości. Stąd pytanie, którym zwykle interesują się zarządzający, brzmi: „Czy kierownictwo podejmuje właściwe decyzje w oparciu o prawidłowe informacje?” W udzieleniu odpowiedzi na to pytanie mogą pomóc wewnętrzni audytorzy. 

Właściwe zarządzanie wymaga wyznaczenia następujących celów: misja jest definiowana przez właścicieli i przekształcana w cele strategiczne przez Zarząd. Cele te są kaskadowane do realizacji kierownictwa z obowiązkiem okresowego przeglądu wyników przez Zarząd.

Podobnie jak na statku, gdzie kapitan i załoga potrzebują danych nawigacyjnych, aby zrozumieć, gdzie się znajdują w stosunku do zaplanowanej trasy żeglugi. Wskaźniki, takie jak dane o lokalizacji GPS, prędkość, poziom paliwa oraz informacje o pogodzie pozwalają odpowiednim osobom podjąć decyzję o następnych ruchach statku i obranym kierunku.

To samo dotyczy przedsiębiorstw i organizacji publicznych. W tym przypadku KPI są kluczowymi narzędziami nawigacyjnymi, których używają menedżerowie, aby zrozumieć, czy firma jest w trakcie udanej podróży czy też zbacza z odpowiedniej ścieżki.

Właściwy zestaw wskaźników KPI rzuci światło na kluczowe aspekty wydajności i podkreśli obszary, które mogą wymagać uwagi. Bez odpowiedniego zestawu wskaźników KPI menedżerowie żeglują na ślepo.

 

KPI jako kluczowe narzędzia decyzyjne

Skuteczni decydenci i menedżerowie rozumieją, że potrzebują informacji na temat kluczowych wymiarów wydajności i że można to osiągnąć poprzez przeniesienie ich na kluczowe KPI. Podobnie jak lekarz który starałby się zrozumieć czyjś stan zdrowia zamiast mierzyć losowe rzeczy, najpierw skupiłby się się na kluczowych miernikach zdrowia, takich jak wskaźnik masy ciała, poziom cholesterolu, ciśnienie krwi i poziom cukru.

W naszych organizacjach najskuteczniejsze KPI są ściśle powiązane z celami strategicznymi i pomagają odpowiedzieć na najbardziej krytyczne pytania biznesowe. Dobrym punktem wyjścia jest zatem zidentyfikowanie pytań, na które decydenci, menedżerowie lub zewnętrzni interesariusze muszą udzielić odpowiedzi. Dla każdego celu strategicznego należy określić jedno lub dwa kluczowe pytania dotyczące wydajności (KPQ – Key Performance Questions).

Po sformułowaniu najważniejszych pytań biznesowych możliwe jest opracowanie odpowiednich KPI, które najlepiej pomogą odpowiedzieć na postawione pytania. W ten sposób wszystkie KPI będą strategiczne, istotne i znaczące.

Problem polega na tym, że do wyboru są tysiące wskaźników KPI, a firmom trudno jest wybrać te odpowiednie dla swojej działalności. Menedżerowie najczęściej mają trudności z określeniem kilku najważniejszych wskaźników zarządzania i zamiast tego zbierają i raportują ogromną ilość danych, które są łatwe do zmierzenia lub po prostu wybierają wskaźniki efektywności, z których korzystają inni. Druga skrajność to sytuacja, w której firmy, jednostki biznesowe, zespoły projektowe lub poszczególne osoby mają niewiele KPI lub nie mają ich wcale i w konsekwencji nie sposób jest zmierzyć ich poziomu wydajności.

Jak pokazują badania „Advanced Performance Institute”, mniej niż 10% wszystkich metryk, które są gromadzone, analizowane i raportowane w firmach, jest kiedykolwiek wykorzystywanych przez decydentów. 90% wskaźników jest marnowanych lub, co gorsza, używanych do zatapiania ludzi w danych, kiedy natychmiast potrzebują wglądu w daną sytuację.

Na podstawie raportu „Przewodnik po kluczowych wskaźnikach wydajności” opracowanego przez firmę PwC, wiele zarządów otrzymuje wskaźniki wyników finansowych, nawet jeśli mogą one komunikować strategie, takie jak maksymalizacja doświadczeń klienta lub przyciąganie i zatrzymywanie najlepszych i najzdolniejszych ludzi. Wyzwaniem jest to, czy KPI prezentowane obecnie Zarządowi to te, które pozwalają mu ocenić postęp w stosunku do określonych strategii.

Rysunek 1: Przykłady najczęściej stosowanych wskaźników KPI w wybranych branżach

Banking Petroleum Retail
Customer retention Capital expenditure Capital expenditure
Customer penetration Exploration success rate Store portfolio changes
Asset quality Refinery utilization Expected return on new stores
Capital adequacy Refinery capacity Customer satisfaction 
Assets under management Volume of proven and probable reserves Same store / like-for–like sales
Loan loss Reserve replacement costs Sales per square meter

Źródło: raport „Przewodnik po kluczowych wskaźnikach wydajności”, PwC

Pomimo uznania, że ​​inwestorzy potrzebują więcej informacji wybiegających w przyszłość, niewiele firm jest blisko dostarczenia wymaganego zakresu informacji. Zamiast zapewniać jasne i wyważone omówienie trendów i czynników, które mogą mieć wpływ na przyszłe perspektywy, organizacje nadal chowają się za informacjami historycznymi. Biorąc pod uwagę rosnące zapotrzebowanie na bardziej perspektywiczną orientację w raportowaniu spółek, należy domagać się innego podejścia.

 

Częstsze wykorzystanie niefinansowych wskaźników KPI – wyraźny apel ze strony interesariuszy

W dzisiejszych czasach, gdy finansowe KPI, takie jak EBITDA, ROI, ROE, marże netto i brutto itp., stały się już „must have” w każdym raporcie korporacyjnym, interesariusze domagają się informacji niefinansowych. Trzeba przyznać, że rzeczywiście finansowe KPI mają charakter retrospektywny i pokazują skutki przeszłych wydarzeń i decyzji, podczas gdy niefinansowe KPI wskazują, co dzieje się obecnie z organizacją, dając szerokie pole do podejmowania decyzji, które mogą mieć natychmiastowe skutki.

Kolejnym dowodem na rosnące zapotrzebowanie na informacje niefinansowe są przepisy i regulacje przyjęte w UE i Wielkiej Brytanii w ciągu ostatnich kilku lat, takie jak dyrektywa UE w sprawie sprawozdawczości niefinansowej (2014/95/UE) i rozporządzenie w sprawie sprawozdawczości niefinansowej (2016 # 1245), przyjęte w Wielkiej Brytanii.

Wszystkie powyższe fakty i opinie pokazują, że wezwanie do stosowania niefinansowych wskaźników KPI jest czymś, czego zarząd i kadra kierownicza każdej odnoszącej sukcesy, patrzącej w przyszłość organizacji po prostu nie mogą zignorować. Mówi się, że „co jest mierzone, zostaje zrobione” i „jeśli nie możesz czegoś zmierzyć, nie możesz tym zarządzać”.

 

Niefinansowe KPI według kluczowych perspektyw biznesowych – przykłady

Ramy wydajności, dashboardy lub karty wyników są zwykle używane przez firmy do grupowania wskaźników KPI w postaci raportów, dzięki czemu mogą szybko dokonać przeglądu wyników firmy. Aby ułatwić projektowanie dashboardów i kart wyników, poniżej przedstawiamy przykłady najczęściej wykorzystywanych niefinansowych wskaźników KPI niezależnie od branży, pogrupowanych w następujące kluczowe perspektywy biznesowe: perspektywa klienta, marketing i sprzedaż, procesy operacyjne i łańcuch dostaw, perspektywa pracownika.

KPI name Question the KPI helps to answer Formula Frequency Source of data Target benchmark
Customer perspective
Customer retention rate To what extent are we keeping the customers we have acquired? Number of customers at the beginning of the period / Number of those customers that remained customers at the end of the period Annually
Quarterly
Sales ledger 60-65%

Examples:
Toyota = 64%
Boots (UK retailer) = 70%

Customer engagement How strong is the customers’ relationship with our organization? Fully engaged customers to actively disengaged customers Annually Customer engagement surveys 8 to 1
Customer turnover rate How well are we retaining customers? Lost customers over period / Total number of customers at the end of period Quarterly
Monthly
Contracts with customers, not renewed Industry /sector specific
Customer complaints To what extent are we satisfying our customers? Number of customer complaints per million units sold Ongoing basis Customer complaints records 25% are usually dissatisfied with their purchases, 5% of them complain (data source: APQC)
Marketing and Sales perspective
Market growth rate To what extent are we operating in markets with future potential? Total sales in the market for this year / Total sales in the market for last year Quarterly (on a rolling basis) Market researches / surveys Industry /sector specific
Relative market share How well are we developing our market share in comparison to our competitors? Organization’s market share / Largest competitor’s market share Annually
Quarterly
Annual reports
Market researches
Industry /sector specific
Conversion rate To what extent are we able to convert potential customers into actual customers? 100% * Number of goal achievements / Visitors Ongoing basis Online tracking systems / web analytics tools 2 % – 3 % in average

for market leaders (ex: Amazon, eBay =around 10%)

Klout score To what extent are we influential in the social media and online sphere? Scale from 1 to 100, calculated automatically by the Klout application Analysis -Monthly

Measurement – ongoing basis

Klout application Score of 60 + show that organization / person is very influential
Ex. Barack Obama has a Klout score of 88.
Operational processes and Supply chain perspective
Six Sigma level How capable are our processes of delivering error-free work? Number of defects * 1 mln / Number of units * Number of opportunities Monthly Process data (usually available from the ERP system) Occurrence of errors = 0,5 % or less
Delivery in full, on time (DIFOT) rate To what extent are our customers getting what they want at the time they want it? Units or orders delivered in full, on time / Total units or orders shipped Ongoing basis Order tracking system 95 % in average

98 – 99 % in industries, where delivery reliability is critical

Overall equipment effectiveness To what extent is our operating equipment effective? Availability (A) * Performance (P) * Quality (Q), where
A = Operating time / Planned production time;
P = Ideal cycle time / (Operating time / Total pieces)
Q = Good pieces / Total pieces
Monthly
Weekly
Operational data (usually available from the ERP system) 90 % in world-class performing organizations

Internal benchmark – best historical result, achieved by a given plant / machine.

Employee perspective
Employee churn rate How well are we retaining our staff? Total number of leavers over the period / Average total employed over the period * 100% Annually
Two times per year
HR records Industry /sector specific
In average – 13,5 %
Average employee tenure To what extent do our employees stay loyal to our organization? Sum of all tenures / Number of full-time employees Annually
Two times per year
HR records Industry /sector specific
In average – 4,4
Salary competitiveness ratio To what extent are we offering a competitive salary to our employees? Salary offered by the Company / Average salary offered in the industry Annually
Two times per year
HR records Market research In average: from 1 to 1,1 For companies with strong HR brand: 0,9
Time to hire How well are we able to fill vacant positions in our business? Elapsed time between time of posting and time to start Quarterly HR system 20 to 80 days depending on the job role and industry

 

 

Wnioski

W dzisiejszych czasach zmiany we wszystkich obszarach zachodzą tak szybko, że zbudowanie prawidłowego procesu zarządzania w celu kontrolowania głównych zmian dotykających firmy jest nie lada wyzwaniem. Będąc prawdopodobnie najbardziej kompetentną funkcją w organizacji w zakresie projektowania i przepływu procesów biznesowych, audyt wewnętrzny z pewnością może być bardzo pomocny dla organizacji poprzez doradztwo w definiowaniu kluczowych obszarów dla biznesu i KPI wymagających monitorowania.

Innym ważnym przesłaniem, które chcielibyśmy przekazać, jest to, że kluczowe wskaźniki efektywności nie powinny dotyczyć przede wszystkim pomiaru. Należy raczej skupić się na wyborze odpowiedniego zestawu wskaźników wartości dodanej, które posłużą jako początek gorącej dyskusji na temat wyników, skupionej na realizacji strategii organizacji.

Jesteśmy głęboko przekonani, że wybrane przykłady wskaźników KPI byłyby dobrym początkiem do stosowania wskaźników KPI w Twojej organizacji, które zaowocuje realizacją strategii organizacji w dobrze zarządzany i przejrzysty sposób.

 

Zachęcamy do zapisania się do naszego biuletynu, aby być na bieżąco z aktywnością Risk & Compliance Platform Polska.

 

Sources:
1) Bernard Marr – “Key performance indicators. The 75 measures every manager needs to know”. Financial Times publishing. 2012
2) Advanced Performance Institute, UK – Report “KPIs and metrics” (https://www.ap-institute.com)
3) PwC company – Report “Guide to key performance indicators” (http://www.pwc.com/gx/en/services/audit-assurance/corporate-reporting/corporate-reporting-guidelines/key-performance-indicators.html)
4) PwC company – Report “Guide to forward looking information” (http://www.pwc.com/gx/en/services/audit-assurance/corporate-reporting/corporate-reporting-guidelines/forward-looking-information.html )

 

Zostaw odpowiedź

Your email address will not be published. Required fields are marked *