22 listopada br. Europejski Urząd Nadzoru Bankowego (EBA) opublikował ostateczne wytyczne dotyczące korzystania ze zdalnych rozwiązań do onboardingu klientów. Wytyczne te określają kroki, jakie instytucje kredytowe i finansowe powinny podjąć w celu zapewnienia bezpiecznych i skutecznych praktyk zdalnego wdrażania klientów zgodnie z obowiązującymi przepisami dotyczącymi przeciwdziałania praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu (AML/CFT) oraz unijnymi ramami ochrony danych. Wytyczne mają zastosowanie do wszystkich instytucji kredytowych i finansowych objętych zakresem dyrektywy w sprawie przeciwdziałania praniu pieniędzy (Anti-money Laundering Directive – AMLD).
Niniejsze wytyczne ustanawiają wspólne standardy UE w zakresie opracowywania i wdrażania solidnych i uwzględniających ryzyko procesów i polityk wstępnej należytej staranności wobec klienta w kontekście jego zdalnego onboardingu. Określają one kroki, jakie instytucje finansowe powinny podjąć, wybierając narzędzia do zdalnego wdrażania klientów oraz oceniając adekwatność i niezawodność takich narzędzi, w celu skutecznego wypełniania swoich obowiązków w zakresie przeciwdziałania praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu. Wytyczne te są neutralne pod względem technologicznym i nie stawiają jednego narzędzia nad drugim.
Kontekst i podstawy prawne
Niniejsze wytyczne opracowano w odpowiedzi na wniosek Komisji Europejskiej w kontekście jej strategii finansów cyfrowych (Digital Finance Strategy), opublikowanej w 2020 r. Są one również zgodne z mandatem prawnym EBA w zakresie kierowania, koordynowania i monitorowania walki unijnego sektora finansowego z praniem pieniędzy i finansowanie terroryzmu (ML/TF).
Dyrektywa w sprawie przeciwdziałania praniu pieniędzy określa, co instytucje finansowe powinny zrobić, aby wywiązać się ze swoich obowiązków w AML/CFT, nie określa jednak szczegółowo, co jest, a co nie jest dozwolone w kontekście zdalnym i cyfrowym podczas onboardingu nowych klientów. Stworzyło to ryzyko, w którym oczekiwania regulacyjne dotyczące praktyk zdalnego wdrażania instytucji kredytowych i finansowych były niejasne. Utrudniło to również przyjmowanie nowych lub innowacyjnych form identyfikacji klienta przez instytucje kredytowe i finansowe. Te zagrożenia i wyzwania zostały spotęgowane przez rosnący popyt na opcje obsługi klienta bez bezpośredniego kontaktu podczas pandemii Covid-19.
Przydatne linki:
- Raport
- Zestawienie informacji dotyczących roli EBA w zakresie działań AML/CFT
Źródło: eba.europa.eu