UE wprowadza etykietę emisji lotniczych dla bardziej świadomych i zrównoważonych podróży

22 grudnia 2024

18 grudnia 20204 r. Komisja przyjęła rozporządzenie wprowadzające etykietę emisji z lotów (FEL), która oferuje jasną i wiarygodną metodykę obliczania emisji z lotów. Linie lotnicze obsługujące loty w obrębie UE lub wylatujące z UE będą mogły dobrowolnie przyłączyć się do tego znaku, który będzie w pełni operacyjny od lipca 2025 r. Do początku przyszłego lata pasażerowie będą mieli możliwość przeglądania i porównywania szacowanych emisji gazów cieplarnianych podczas swoich lotów, co umożliwii im podejmowanie bardziej świadomych decyzji o zakupie.

Obecnie brak wspólnej metodyki i kryteriów szacowania emisji z lotów skłania linie lotnicze i sprzedawców biletów do zgłaszania poziomów emisji przy użyciu różnych metod, które niekoniecznie są porównywalne. Etykieta emisji lotniczych ma na celu zmianę tego stanu rzeczy poprzez określenie wiarygodnej i zharmonizowanej metodyki szacowania emisji z lotów, z uwzględnieniem takich czynników jak rodzaj statku powietrznego, średnia liczba pasażerów i wielkość ładunku na pokładzie, a także wykorzystywane paliwo lotnicze.

Podczas wyszukiwania lotów lub rezerwacji biletów przez internet obok danych dotyczących emisji z lotów wyświetlane będzie specjalne logo, gwarantujące wiarygodność informacji. Pomoże to pasażerom w podejmowaniu świadomych decyzji i ochroni ich przed wprowadzającymi w błąd twierdzeniami dotyczącymi pseudoekologicznego marketingu.

Etykieta emisji lotniczych będzie wspierać przejście lotnictwa na zeroemisyjność netto poprzez zapewnienie uczciwej konkurencji między liniami lotniczymi, promowanie wykorzystania zrównoważonych paliw lotniczych (SAF) i wspieranie odnowienia floty. Ponieważ szacunki opierają się na danych dotyczących rzeczywistego zużycia, zachęci to również linie lotnicze do bardziej wydajnej i zrównoważonej działalności.

Agencja Unii Europejskiej ds. Bezpieczeństwa Lotniczego (EASA) będzie odpowiedzialna za szacowanie emisji z lotów zgodnie z najbardziej zaawansowanymi normami międzynarodowymi w zakresie rozliczania emisji lotniczych. Metodyka ta umożliwi sprawiedliwe, przejrzyste i zharmonizowane oszacowanie emisji z lotów w oparciu o najnowsze osiągi na tej samej trasie.

Dalsze kroki

Do dnia 1 lutego 2025 r. linie lotnicze, które obsługują loty w obrębie UE lub odlatują z UE, mogą wyrazić zgodę na uczestnictwo w oznakowaniu emisji lotniczych. W tym celu będą musiały przedłożyć EASA wymagane dane. Pierwsze oznaczenia lotów zostaną następnie przyznane przez EASA do dnia 1 lipca 2025 r. i będą miały zastosowanie do lotów zaplanowanych w sezonie zimowym 2025 r.

Kontekst

Etykieta emisji lotniczych jest przewidziana w art. 14 rozporządzenia ReFuelEU Aviation. Niniejsze rozporządzenie jest częścią szerszej strategii UE na rzecz promowania zrównoważonego lotnictwa, ze szczególnym naciskiem na zwiększenie wykorzystania SAF za pośrednictwem różnych inicjatyw, w tym ReFuelEU Aviation, unijnego systemu handlu uprawnieniami do emisji (EU ETS) i innych środków. Celem jest zapewnienie uczciwej konkurencji w przemyśle lotniczym przy jednoczesnym zachęcaniu go do przejścia na bardziej zrównoważone praktyki. Linie lotnicze z państw UE i spoza UE, kwalifikujące się w ramach ReFuelEU Aviation, mogą dobrowolnie zdecydować się na uczestnictwo w systemie oznakowania emisji lotniczych. Aby utrzymać równe warunki działania, system zakazuje prywatnym inicjatywom wyświetlania pasażerom unijnych informacji o emisjach lotniczych, zapewniając, aby wszyscy operatorzy przestrzegali tych samych norm.

Źródło: Komisja Europejska

Zostaw odpowiedź

Your email address will not be published. Required fields are marked *