Czy umowa “Jedi Blue” między Google i Facebook naruszyła reguły konkurencji Unii Europejskiej? Komisja Europejska wszczyna postępowanie.

15 marca 2022

Komisja Europejska wszczęła formalne dochodzenie antymonopolowe, którego celem jest rozpatrzenie umowy “Jedi Blue” między Google i Meta (dawniej Facebook) w kierunku naruszenia unijnych reguł konkurencji. W oświadczeniu prasowym KE wskazuje, że umowa może stanowić część wysiłków zmierzających do wykluczenia usług technologii reklamowych konkurujących z programem Google Open Bidding, a zatem ograniczać lub zakłócać konkurencję na rynkach reklam displayowych online i w konsekwencji działać na szkodę konsumentów.

Jednocześnie Brytyjski Urząd ds. Rynku Konkurencji („CMA”) wszczął własne dochodzenie w sprawie przedmiotowej umowy. Komisja Europejska pozostaje w kontakcie z CMA i wyraża chęć współpracy w ramach tego dochodzenia zgodnie z obowiązującymi przepisami i procedurami. Warto zaznaczyć, że „Jedi Blue” nie jest przedmiotem spraw procedowanych wyłącznie w Europie. W USA w 2021 roku złożono liczne pozwy dotyczące antykonkurencyjnej współpracy między tymi dwoma gigantami technologicznymi.

Czego miałaby dotyczyć umowa “Jedi Blue”?

Google świadczy usługi technologii reklamowych, które mają pośredniczyć między reklamodawcami, a wydawcami poprzez umożliwienie licytacji powierzchni reklamowej online w witrynach internetowych i aplikacjach mobilnych (m.in. poprzez “Open Bidding programme”). Natomiast Meta świadczy usługi reklamy displayowej online i za pośrednictwem swojej “Meta Audience Network” uczestniczy w aukcjach powierzchni reklamowej korzystając z narzędzia Google lub innych dostawców.

Umowa „Jedi Blue” z 2018 roku miała dotyczyć korzystania przez Metę z systemu Google – “Open Bidding programme”. Google dawałby Facebookowi preferencyjne stawki za najlepsze umieszczenie reklam, a Facebook wspierałby wysiłki Google i odmawiał tworzenia konkurencyjnych technologii reklamowych. Zarówno Google, jak i Facebook odniosłyby korzyści, zapewniając sobie ciągłą współdominację na rynku reklam online.

Podstawa prawna

Rozpoczęcie dochodzenia przez Komisję nie przesądza o wyniku postępowania. Jednakże, w rezultacie może okazać się, że postanowienia umowy między firmami mogły naruszyć unijne reguły konkurencji dotyczące antykonkurencyjnych porozumień między przedsiębiorstwami (artykuł 101 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej) lub nadużywania pozycji dominującej (artykuł 102 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej). Implementację tych przepisów określa Rozporządzenie Rady nr 1/2003, które może być również stosowane przez krajowe organy ochrony konkurencji.

Artykuł 11 ust. 6 Rozporządzenia antymonopolowego (powyżej wskazany) stanowi, że wszczęcie postępowania przez Komisję zwalnia organy ochrony konkurencji państw członkowskich z ich kompetencji do stosowania unijnych reguł konkurencji do rozpatrywanych spraw. Artykuł 16 ust. 1 wskazuje ponadto, że sądy krajowe nie mogą wydawać decyzji sprzecznych z decyzją rozważaną przez Komisję w ramach wszczętych przez nią postępowań. Komisja poinformowała przedsiębiorstwa i organy ochrony konkurencji państw członkowskich o wszczęciu postępowania w tej sprawie.

Więcej informacji na temat tego dochodzenia będzie dostępnych na stronie internetowej Komisji poświęconej konkurencji, w publicznym rejestrze spraw pod numerem AT.40774.

 

Zachęcamy do zapisania się do naszego biuletynu, aby być na bieżąco z aktywnością Risk & Compliance Platform Polska.

 

Źródła:
https://ec.europa.eu/commission/presscorner/detail/en/ip_22_1703
https://nymag.com/intelligencer/2021/10/inside-jedi-blue-facebooks-secret-deal-with-google.html
https://www.gov.uk/government/news/cma-investigates-google-and-meta-over-ad-tech-concerns
https://cyberfeed.pl/ue-i-wielka-brytania-rozpoczynaja-dochodzenie-antymonopolowe-w-sprawie-transakcji-reklamowych-google-i-meta/

Zostaw odpowiedź

Your email address will not be published. Required fields are marked *