Badania opublikowane przez FCA szacują, że 2,3 miliona dorosłych posiada obecnie kryptoaktywa (wzrost z 1,9 miliona w zeszłym roku). Większość dorosłych wie z reguły czym jest kryptowaluta. Odsetek ten wzrósł na przestrzeni ostatniego roku z 73% do 78% osób badanych. Badania konsumenckie pokazują, że wraz z upowszechnianiem się posiadania kryptowalut zmieniło się podejście do nich. 38% użytkowników kryptowalut uważa je za hazard (spadek z 47% w zeszłym roku), podczas gdy coraz więcej osób postrzega je jako uzupełnienie lub alternatywę dla inwestycji głównego nurtu. Natomiast poziom ogólnego zrozumienia kryptowalut spada. Niektóre osoby słysząc pojęcie kryptowaluty mogą nie w pełni rozumieć jej zamysł. Jedynie 71% badanych poprawnie zidentyfikowało definicję kryptowaluty z listy stwierdzeń.
Entuzjazm dla kryptoaktywów rośnie, a ponad połowa użytkowników kryptowalut twierdzi, że do tej pory miała pozytywne doświadczenia i prawdopodobnie kupią ich więcej (wzrost z 41% do 53%). Mniej osób również żałuje zakupu kryptowalut – spadek z 15% do 11%.
1 na 10 osób, które słyszały o kryptowalutach, powiedziała, że wie o ostrzeżeniach konsumentów na stronie FCA. Spośród badanych 43% stwierdziło, że są zniechęceni do kupowania kryptowalut. Większość konsumentów zdaje sobie sprawę bowiem, że inwestycje kryptograficzne nie są chronione, choć 12% użytkowników kryptowalut uważa inaczej.
Sheldon Mills, dyrektor wykonawczy FCA, Consumersand Competition powiedział: „Badania podkreślają zwiększone zainteresowanie kryptoaktywami wśród klientów z Wielkiej Brytanii. Rynek nadal się rozwija, a niektórzy inwestorzy odnieśli korzyści ze wzrostu cen. Jednak ważne jest, aby klienci zrozumieli, że ponieważ produkty te są w dużej mierze nieuregulowane, jeśli coś pójdzie nie tak, prawdopodobnie nie będą mieli dostępu do FSCS lub usług rzecznika finansowego. Jeśli konsumenci inwestują w tego typu produkty, powinni być przygotowani na utratę wszystkich swoich pieniędzy”.
Badanie jest czwartą publikacją FCA dotyczącą badań konsumenckich na temat własności kryptoaktywów. Częścią strategii FCA jest rozwijanie myślenia o potencjalnych szkodach i korzyściach dla konsumentów związanych z kryptoaktywami oraz pomoc w lepszym zrozumieniu postaw i wzorców użytkowania konsumentów. .
W tym okresie FCA wydała kolejne ostrzeżenia dla konsumentów, stwierdzając, że inwestowanie w kryptowaluty wiąże się z wysokim ryzykiem i że inwestorzy powinni być przygotowani na utratę wszystkich swoich pieniędzy.
FCA będzie kontynuować ścisłą współpracę z Departamentem Skarbu Wielkiej Brytanii i innymi organami regulacyjnymi, w tym poprzez brytyjską grupę zadaniową ds. kryptowalut.
Źródło: FCA