Komisja Europejska: zobowiązanie dotyczące ekologicznej konsumpcji, pierwsze firmy zobowiązują się do podjęcia konkretnych działań na rzecz większego zrównoważonego rozwoju

09 lutego 2021
Knowledge Base

Komisja Europejska rozpoczęła niedawno realizację nowego zobowiązania do zielonej konsumpcji, pierwszej inicjatywy realizowanej w ramach nowego programu na rzecz konsumentów. Deklaracja ekologicznej konsumpcji jest częścią Europejskiego paktu klimatycznego, który jest ogólnounijną inicjatywą zapraszającą ludzi, społeczności i organizacje do udziału w działaniach na rzecz klimatu i budowania bardziej ekologicznej Europy. Podpisujące się pod tym firmy obiecują przyspieszyć swój wkład w zieloną transformację. Zobowiązania zostały opracowane wspólnym wysiłkiem Komisji i przedsiębiorstw. Ich celem jest przyspieszenie wkładu przedsiębiorstw w trwałe ożywienie gospodarcze oraz budowanie zaufania konsumentów do ekologiczności firm i produktów. Colruyt Group, Decathlon, LEGO Group, L’Oréal i Renewd to pierwsze pionierskie przedsiębiorstwa, które biorą udział w tym pilotażowym projekcie. Funkcjonowanie Zobowiązań Zielonej Konsumpcji zostanie ocenione za rok od teraz, zanim podjęte zostaną kolejne kroki.

Komisarz ds. Sprawiedliwości, Didier Reynders, powiedział: „Zachęcenie konsumentów do dokonywania ekologicznych wyborów – to właśnie postanowiliśmy zrobić jesienią ubiegłego roku, kiedy opublikowaliśmy nowy program na rzecz konsumentów. Aby dokonywać świadomych wyborów, konsumenci potrzebują większej przejrzystości w zakresie śladu węglowego i zrównoważonego charakteru produktów. Na tym właśnie polega dzisiejsza inicjatywa. Dlatego serdecznie witam pięć firm w ramach Zielonej Obietnicy i doceniam ich zaangażowanie w wykraczanie poza to, co jest wymagane przez prawo. Nie mogę się doczekać współpracy z wieloma innymi firmami, abyśmy mogli dalej pobudzać zrównoważoną konsumpcję w UE ”.

Zobowiązanie do zielonej konsumpcji opiera się na zestawie pięciu podstawowych zobowiązań. Aby do niego dołączyć, firmy zobowiązują się do podjęcia ambitnych działań, aby poprawić swój wpływ na środowisko i pomóc konsumentom w dokonywaniu bardziej zrównoważonych zakupów. Muszą podjąć konkretne środki w co najmniej trzech z pięciu obszarów objętych zobowiązaniami i muszą udowodnić swoje postępy za pomocą danych, które następnie upubliczniają. Każda zobowiązująca się firma będzie współpracować z Komisją z zachowaniem pełnej przejrzystości, aby zapewnić rzetelność i weryfikowalność postępów. Oto pięć głównych obszarów objętych zobowiązaniami:

  1. Obliczenie śladu węglowego przedsiębiorstwa, w tym jego łańcuchu dostaw, przy użyciu metodologii obliczeniowej lub schematu zarządzania środowiskowego opracowanego przez Komisję i ustanowienie odpowiednich procesów należytej staranności w celu osiągnięcia redukcji śladu węglowego zgodnie z celami porozumienia paryskiego.
  2. Obliczenie śladu węglowego wybranych flagowych produktów firmy, korzystając z metodologii opracowanej przez Komisję, i osiągnięcie określonej redukcji śladu węglowego dla wybranych produktów. Następnie przedstawienie postępów ogółowi społeczeństwa.
  3. Zwiększenie sprzedaży zrównoważonych produktów lub usług w ramach całkowitej sprzedaży firmy lub jej wybranej części biznesowej.
  4. Przeznaczenie części wydatków na PR przedsiębiorstw celem promowania zrównoważonych praktyk zgodnie z wdrażaniem przez Komisję polityk i działań w zakresie Europejskiego Zielonego Ładu.
  5. Upewnienie się, że informacje dostarczane konsumentom w odniesieniu do śladu węglowego firmy i produktu są łatwo dostępne, dokładne i jasne, a także dbałość o ich aktualność w przypadku jakichkolwiek redukcji lub zwiększeń śladu węglowego.

Inicjatywa Green Consumption Pledge koncentruje się na produktach nieżywnościowych i stanowi uzupełnienie kodeksu postępowania, który został wprowadzony 26 stycznia w ramach strategii „z pola na stół”. Kodeks postępowania zgromadzi interesariuszy z systemu żywnościowego, aby zobowiązali się do odpowiedzialnego biznesu i praktyk marketingowych.

Następne kroki

Każda firma z sektora non-food, a także firmy z sektora detalicznego sprzedające zarówno produkty spożywcze, jak i niespożywcze zainteresowane przystąpieniem do Green Pledge, mogą skontaktować się z Komisją Europejską przed końcem marca 2021 roku.

Ta początkowa faza pilotażowa zobowiązania do zielonej konsumpcji zostanie zakończona do stycznia 2022 r. Przed podjęciem dalszych kroków zostanie przeprowadzona ocena funkcjonowania zobowiązania w porozumieniu z uczestniczącymi firmami, odpowiednimi organizacjami konsumenckimi i innymi interesariuszami.

Tło

Zielona transformacja jest jednym z kluczowych priorytetów nowego programu na rzecz konsumentów, którego celem jest zapewnienie konsumentom dostępu do zrównoważonych produktów na rynku UE oraz lepsze informowanie konsumentów, aby mogli dokonywać świadomych wyborów. Biorąc pod uwagę kluczową rolę, jaką odgrywają przemysł i podmioty handlowe, konieczne jest uzupełnienie wniosków legislacyjnych dobrowolnymi, pozaregulacyjnymi inicjatywami skierowanymi do pionierów branży, którzy chcą wspierać zieloną transformację. Green Pledge jest jedną z pozaregulacyjnych inicjatyw Nowej Agendy Konsumenckiej.

Zobowiązanie do ekologicznej konsumpcji jest jedną z kilku inicjatyw podejmowanych przez Komisję w celu wzmocnienia pozycji konsumentów w dokonywaniu bardziej zrównoważonych wyborów. Inną inicjatywą jest wniosek ustawodawczy dotyczący uzasadniania ekologicznych oświadczeń, który Komisja przyjmie później w 2021 r. Inicjatywa ta będzie wymagała od przedsiębiorstw uzasadniania twierdzeń dotyczących śladu środowiskowego ich produktów i usług przy użyciu standardowych metod ich ilościowego określania. Celem jest, aby oświadczenia były wiarygodne, porównywalne i weryfikowalne w całej UE – unikając „zielonego prania” (przedsiębiorstwa dają fałszywe wyobrażenie o ich wpływie na środowisko). Powinno to pomóc kupującym i inwestorom w podejmowaniu bardziej zrównoważonych decyzji i zwiększyć zaufanie konsumentów do zielonych etykiet i informacji.

Europejski pakt klimatyczny, przyjęty 9 grudnia 2020 r., Ma na celu pomoc w rozpowszechnianiu rzetelnych naukowo informacji na temat działań w dziedzinie klimatu oraz udzielanie praktycznych porad dotyczących wyborów w życiu codziennym. Będzie wspierać lokalne inicjatywy i zachęcać do podejmowania działań na rzecz klimatu przez jednostki lub zbiorowości, pomagając zmobilizować wsparcie i uczestnictwo.

Źródło: Komisja Europejska

Zostaw odpowiedź

Your email address will not be published. Required fields are marked *